Kolmoslevyn loppusuora starttaa

Moro!

Olemme pitäneet pari-kolme kuukautta taukoa Pihka ja myrsky -hommista, mutta nyt ollaan takaisin sorvin äärellä. Meillä on nykyään studio Helsingin Arabiassa, ja täällä olemme tuottaneet muille artisteille musaa. Sitä duunia on ollut jopa niin paljon, että piti oikein sanoa ihmisille, että kesäkuu on sitten pyhitetty omalle musalle. Ongelma on tietenkin erittäin positiivista laatua, koska on erittäin hienoa tehdä musaa erilaisten ihmisten kanssa ja eri tyyleillä. Voinee sanoa että olemme Hennan kanssa tuottajina aivan LIEKEISSÄ! (buukkaa studio: www.pihkassa.com)

Mutta kesäkuu on Pihka ja myrsky -kuukausi. Lähinnä tämä tarkoittaa sitä, että allekirjoittanut puurtaa studiossa kolmannen pitkäsoiton tuotannon valmiiksi 🙂 Henna on tehnyt suurimman osan biisinkirjoitusduunistaan, ja Jussi käy vain välillä soittamassa kitaraosuuksiaan. Levynteko jatkuu varmasti vielä heinä-elokuullekin, mutta pääosa duunista on tarkoitus saada tehtyä nyt kesäkuussa.

Itse asiassa olisimme voineet julkaista levyn jo viime syksynä, mutta silloin kasassa olevien biisien energia ei ollut positiivisen puolella. Niistä kappaleista tiputettiin muutama pois, ja tehtiin uusia tilalle. Yksi uusista biiseistä oli Aurinkoo marsilaisten kaa, joka julkaistiin jo sinkkuna maaliskuussa. Siihen panostettiin suuresti, ja sen vastaanotto oli meille hienoinen pettymys – se kun ei soinut oikein missään. Luulen, että biisi päätyy kuitenkin levylle, pidämme siitä itse niin kovin.

Kirjoitin itse touko-kesäkuun vaihteessa kolme uutta biisiä, joiden työstämisestä aloitan tämän Pihkis-kesäkuun. Työnimet:

  • Mew goes hidas Avicii
  • Broder Daniel goes MGMT
  • Jns UG Radiohead

Yleensä työnimi on tulee biisin lähtökohdasta tai inspiraatiosta. Inspiraatiovaiheessa saa pölliä esikuvilta aika paljonkin asioita, koska seuraavien päivien / viikkojen työstön aikana biisi ei kuitenkaan kuulosta esikuviltaan. Vaan ainoastaan meiltä.

Niin, yksi biisi ottaa 3-5 päivää tuotantoa. Sen jälkeen tietää, onko biisi käyttis. Vai onko ainoastaan joku osa siitä käyttistä. Tai vain teksti. Siinä vaiheessa hylätään kaikki toimimaton ja pidetään toimivat asiat. Rakennetaan niiden ympärille parempi biisi.

Esim. Häiriö-biisin suhteen 3 päivää riitti, ja biisi on julkaistu sellaisenaan. Ne 3 päivää olivatkin melkoista mylläystä. Hennan sävelet ja sanat olivat kuitenkin sen verran vahvaa tavaraa, että hankalaa niitä olisi ollut tuotannolla pilata.

Hennalta lähtöisin olevat biisit syntyvät usein tällä tavalla: äänitämme hänen pianodemonsa studiolla ja sitten sulkeudun äheltämään tuotantoa kolmeksi päiväksi yksin. Jossain vaiheessa Jussi tulee soittamaan kitaraa. Lopuksi ehkä tehdään laulut uusiksi.

Omien biisieni suhteen sävelet ja sanat elävät enemmän tuotannon valmistuessa. Hyvinkin paljon. Joskus saattaa olla pohja valmiina ja kirjoitan uuden melodian siihen päälle. Jos joku asia biisissä tai tuotannossa ei toimi, niin ei se kyllä sinne jää.

Odotan innolla kitarasessioita Jussin kanssa. Ne sessiot tuppaavat nostamaan biisien melodisuuden uudelle tasolle. Kitaran jälkeen saatan poistaa jonkun oman synaraitani tilaa viemästä. Aiemmin, esim. meidän tuplalevyllämme jätin tuotantoihin liikaakin tavaraa, mutta nykyään panostan tuotannon ilmavuuteen.

Viime syksyn negatiivinen energia tuntuu kääntyneen positiiviseksi 🙂 Yritän muistaa kirjoitella blogiin terkkuja pitkin sessioita. Saa nähdä mihin tämä tarina vie.

Otetaanpas vähän kuvia studiolta tässä vaiheessa ->

MicroBrute, muodikas analoginen monosyna. Vastuussa suuresta osasta bassoja, mutta jonkun verran myös efektikäytössä.

Käyn paljon ulkona äänittelemässä sampleja. Esim. hakkaamassa sillankaidetta tai kahistelemassa lehtiä. Siitä tulee hyvää pöhinää ja eloa, sekä itselle hauska audionörtti-fiilis. Leikkelen samplet yleensä tällä Korg Gadget -ohjelmalla.

Iris 2 -softasyna oli parhaita hankintoja ikinä. On varmaan ollut joka biisissä sen jälkeen. Siihen saa ladattua 4 päällekäin soivaa sämpleä, joita voi muokata todella monipuolisesti. Yleensä sämplet ovat omaa laulua. Tulee hyviä orgaanisia ätmös-pädejä!

Tuottajan työpiste. Roudasin mikin laulukopistamme tuohon vasemmalle, niin ei tarvitse joka ottoa mennä koppiin hönkimään. Ikkunoita ei ole – eipähän tule houkutusta lähteä ulos aurinkoon…

Mie oon levytuottaja!

Toiseksi paras hankinta vähään aikaan. Täysin analogisen signaaliketjun omaava vekotin, joka elää välillä täysin omaa elämäänsä. Iloisten yllätysten syna!

Serum taitaa olla nykyään sellainen softasyna, että se pitää olla kaikilla. Eikä suotta – sillä saa loihdittua pikanopeudella järjettömän hyviä soundeja. Visuaalinen feedback on niin hyvää, että sen avulla voin sanoa oppineeni paljon lisää äänen synteesistä noin ylipäätäänkin!

Sunrizer on softasyna, jonka iPad-versiolla tehtiin esim. ”Onko täällä muita” -biisin taustahuminat. Tämä tulee edelleenkin välillä kaivettua esiin.

Synapöytä. Tuohon seinän viereen on kesällä tulossa pienimuotoinen Eurorack-modulaarisyna. Oikealla näkyy osa Hennan työpistettä, johon kuuluvat mm. Alesiksen rumpupädit sekä Nord Electro.

Tauko ohi. Nyt jatkan hommia.

-Lasse <3

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *